Opony SSR (Self Supporting Runflat)

Opony run-flat – opony, które pozwalają jechać dalej nawet po przebiciu

Na szczęście przebicie opon zdarza się dość rzadko, jednak jeśli opona zostanie przebita, mobilność znacznie się obniża, co przekłada się także na mniejsze bezpieczeństwo dalszej jazdy.

W momencie gdy z opon tradycyjnych ujdzie powietrze, bok opony zostaje zakleszczony między drogą a felgą. W najgorszym razie jeśli jazda będzie kontynuowana,  bok opony pęknie. Zawsze po przebiciu opony tradycyjnej dalsza jazda jest wykluczona i konieczna jest jej wymiana na koło zapasowe.

Inaczej jest w przypadku opon typu run-flat, zwanych także oponami samonośnymi, które umożliwiają bezstresowe i bezpieczne postępowanie w przypadku przebicia.

Co to są opony run-flat? Jak działają opony run-flat?

Opony run-flat to opony samonośne, dzięki którym w sytuacji awaryjnej nie ma potrzeby korzystania z koła zapasowego i lewarka. W przeciwieństwie do opon tradycyjnych opony typu run-flat charakteryzują się wzmocnionymi ścianami bocznymi, które podtrzymują oponę w razie utraty ciśnienia – na przykład przy przebiciu. W razie awarii zapobiega to zakleszczeniu boku opony między podłożem a felgą.

Konventioneller Reifen ohne Runflat
Runflat Reifen bei Reifenpanne

Dlaczego opony run-flat? Zalety opon run-flat

Opony run-flat umożliwiają dalszą jazdę mimo przebicia oraz utrzymanie kontroli nad pojazdem. Po przebiciu opony, jadąc z prędkością maksymalnie 80 km/h, można przejechać jeszcze odcinek 80 kilometrów. W ten sposób po „złapaniu gumy” kierowca dojedzie bezpiecznie do najbliższego warsztatu. Nie ma konieczności niezamierzonego postoju na poboczu ruchliwej ulicy ani kłopotliwej zmiany opony. Odpada uciążliwa zmiana koła na poboczu, być może podczas deszczu lub opadów śniegu. Ponadto nie ma potrzeby wożenia ze sobą zajmującego dużo miejsca koła zapasowego, dzięki czemu zyskuje się wolną przestrzeń w bagażniku. Do tego zmniejsza się masa pojazdu.

 

Wady opon run-flat

Opony run-flat są trochę cięższe niż opony tradycyjne. Ich ciężar wynosi około 0,3 kg więcej na oponę w porównaniu ze zwykłymi oponami. Ponadto koszty zakupu opon run-flat są nieco wyższe niż w przypadku opon tradycyjnych. Zakup opłaca się przede wszystkim wtedy, kiedy pojazd standardowo wyposażony jest w opony run-flat i dlatego fabrycznie nie przewidziano koła zapasowego ani zestawu naprawczego.

Run-flat – co to jest?

Opony run-flat to inaczej opony umożliwiające jazdę w razie przebicia, posiadające wzmocnione ściany boczne, dzięki którym w sytuacji awaryjnej nie ma potrzeby korzystania z koła zapasowego i lewarka.


Kto może montować opony run-flat?

Opony run-flat powinni montować lub demontować profesjonalni sprzedawcy. Powinni być oni przeszkoleni i posiadać certyfikację w zakresie prawidłowego postępowania z oponami odpornymi na przebicie.

Uniroyal. Marka koncernu Continental.*