Co oznacza klasa przyczepności opon na mokrej nawierzchni?

W listopadzie 2012 roku Unia Europejska wprowadziła obowiązkowe etykietowanie opon. Od tego czasu wszystkie nowe opony oferowane na unijnych rynkach muszą posiadać stosowne oznaczenia, podobne do tych, które od lat można spotkać na sprzęcie RTV/AGD.

Jakie opony muszą posiadać etykiety i czego można się z nich dowiedzieć?

Etykietowanie opon zgodne z unijnymi wytycznymi dotyczy wszystkich rodzajów ogumienia używanego do aut osobowych, dostawczych, vanów, samochodów terenowych (także SUV-ów) oraz jest obligatoryjne dla producentów ogumienia do ciężarówek i autobusów. Nieobjęte etykietami mogą być typowe opony terenowe (Mud Terrain), bieżnikowane, zapasowe, motocyklowe, opony z kolcami, opony stricte sportowe (wyczynowe) oraz ogumienie powstające z myślą o pojazdach zabytkowych.

Czytelna nalepka na bieżniku obrazkowo przedstawia takie dane, jak opory toczenia związane z klasą energetyczności (i wpływem danego ogumienia na zużycie paliwa), emisja hałasu na zewnątrz (wartości podawane w decybelach) oraz przyczepność na mokrej drodze. Z punku widzenia bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów i innych użytkowników dróg najistotniejszy jest ostatni z parametrów.

mokra-nawierzchnia

Przyczepność opon na mokrej nawierzchni

Podawany na etykiecie parametr przyczepności na mokrej nawierzchni informuje przede wszystkim o długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni asfaltowej. Parametr ten jest szczególne istotny przy wyborze ogumienia w krajach centralnej i wschodniej Europy, a także na Wyspach Brytyjskich, gdzie roczna suma opadów jest znacznie wyższa niż ta w Grecji, Hiszpanii czy Portugalii. Warto zaznaczyć, że kierowcy z tych krajów coraz chętniej wybierają ogumienie o parametrze przyczepności na mokrej nawierzchni A lub B.

Przyczepność na mokrej nawierzchni określa się podczas prób hamowania z 80 km/h do zera na mokrym asfalcie. Różnica pomiędzy najlepszymi oponami (z etykietą A), a najgorszymi (F) wynosi aż 18 metrów. Opony z doskonałą przyczepnością na mokrym asfalcie gwarantują nie tylko krótszą drogę hamowania, ale także lepsze trzymanie się drogi oraz większą stabilność. Warto dodać, że parametr określający przyczepność danej opony na mokrej nawierzchni i tym samym przypasowanie odpowiedniej wartości literowej odbywa się podczas porównania z oponą referencyjną (można ją określić jako średnią spośród ogumienia spełniającego europejską homologację). Opony w klasach A, B i C (z zielonym paskiem na etykiecie) zachowują wyższe parametry od opony referencyjnej, zaś E i F (z pomarańczowym lub czerwonym paskiem) hamują o 12-18 metrów dalej niż ogumienie klasyfikowane jako A. Klasy D i G nie są używane.

Kompromisy

O ile opony letnie najlepszych marek zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa na mokrej nawierzchni, to już coraz chętniej wybieranym oponom całorocznym trudno jest osiągnąć równie wysoki poziom hamowania na mokrej nawierzchni (w warunkach letnich). Dlatego też Uniroyal w swojej ofercie ma zarówno opony letnie z najwyższym wskaźnikiem przyczepności na mokrej nawierzchni, jak również ogumienie wielosezonowe z wciąż wysokim wskaźnikiem przyczepności na mokrej nawierzchni klasy B. Kierowcom, którzy dokonują sezonowej wymiany ogumienia polecamy RainExpert 3 i RainSport 3 na lato oraz MS Plus 77 bądź MS Plus 66 na sezon zimowy. Natomiast zwolennicy opon całorocznych mają zapewniony wysoki poziom bezpieczeństwa niezależnie od warunków atmosferycznych, decydując się na ogumienie Uniroyal AllSeasonExpert 2.


Uniroyal. Marka koncernu Continental.

Używamy plików cookie w celu zapewnienia jak największego komfortu korzystania z naszej witryny internetowej. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się więcej lub zmienić ustawienia plików cookie w swojej przeglądarce.