Budowa opon zimowych zapewnia giętkość przy temperaturach poniżej +7⁰ C. Głęboki bieżnik ułatwia jazdę na śniegu i błocie, a bloki bieżnika zwiększają trakcyjność opony w mokrych, zimowych warunkach pogodowych. W niskich temperaturach są nie do zastąpienia. Dalsze szczegóły można znaleźć w naszym artykule „Co to są opony zimowe?”.
Gdy jednak temperatury wzrastają powyżej +7⁰ C, opony letnie są o wiele lepsze. Zawierają one mniej naturalnego kauczuku, co sprawia, że są bardziej miękkie i lepkie, co zwiększa przyczepność na mokrych i suchych drogach przy łagodniejszych temperaturach.
Wyższy opór toczenia opon zimowych w warunkach oblodzenia może wywierać ujemne skutki przy cieplejszej pogodzie objawiające się szybszym zużyciem. Niższy opór toczenia opon letnich oznacza więc oszczędność paliwa.
Poza tym opony letnie zapewniają krótszą drogę hamowania przy cieplejszych temperaturach, a zimowe - kiedy jest zimno. Ważne jest, aby o tym pamiętać, używając opon niedostosowanych do warunków pogodowych. Hamowanie będzie zawsze mniej skuteczne niż opon specjalnie dopasowanych do warunków pogodowych.