Jesteś obecnie na stronie Poland. Oferujemy szeroki zakres produktów z bezpośrednią obsługą klienta w wielu lokalizacjach na całym świecie.
Wszystkie lokalizacje

Etykieta UE dla opon

Co powinieneś wiedzieć o nowej etykiecie UE dla opon

Etykieta UE dla opon została wprowadzona w celu poprawy bezpieczeństwa, promowania efektywności paliwowej, obniżenia poziomu hałasu i zapewnienia kupującym informacji potrzebnych do podejmowania świadomych decyzji. Była to część szerszego planu Komisji Europejskiej mającego na celu zmniejszenie zużycia energii o 20% do 2020 roku.

Wszystkie opony sprzedawane w Unii Europejskiej podlegają obowiązkowemu oznakowaniu. Nowy unijny system etykietowania opon - obowiązujący od 1 maja 2021 roku - zapewnia bardziej wyczerpujące informacje na temat wybranych opon i obejmuje również opony do pojazdów ciężarowych. Zapewnia on obiektywne, wiarygodne i porównywalne informacje oparte na trzech ważnych parametrach użytkowych opony: oporze toczenia - a tym samym efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i zewnętrznym hałasie toczenia. Dodatkowe piktogramy wskazują czy opona nadaje się do jazdy w trudnych warunkach śniegowych (symbol 3PMSF) oraz jej przyczepność na oblodzonej nawierzchni, chociaż ta ostatnia informacja dotyczy tylko opon do samochodów osobowych.

What you need to know about the EU Tyre Label

Nowy system etykietowania obejmuje opony do samochodów osobowych, autobusów i samochodów ciężarowych. Więcej szczegółów na temat nowego rozporządzenia UE w sprawie etykietowania opon można znaleźć na oficjalnej stronie Komisji Europejskiej.

Zrozumienie unijnego oznakowania i piktogramów pomaga kierowcom i menedżerom flot samochodowych podejmować świadome decyzje dotyczące bezpieczeństwa drogowego związanego z oponami, niższej emisji CO2 i większej oszczędności paliwa.

Należy pamiętać, że oszczędność paliwa i bezpieczeństwo na drodze w dużej mierze zależą od warunków drogowych i pogodowych, typu pojazdu, a w szczególności stylu jazdy.

Jak czytać etykiety UE na oponach

Oznakowanie opon zawiera łatwe do zrozumienia piktogramy, które dostarczają informacji na temat następujących trzech istotnych aspektów osiągów opony.

1. Przyczepność na mokrej nawierzchni

Przyczepność na mokrej nawierzchni jest kluczowa dla bezpiecznej jazdy. Klasyfikacja przyczepności wskazuje, jak dobrze opona będzie się zachowywać na mokrej nawierzchni, a jej osiągi są oceniane w skali od klasy A do E. Wysoka ocena A oznacza krótką drogę hamowania na mokrej nawierzchni.

Tyre Graphic

2. Efektywność paliwowa

W zależności od oporu toczenia opony, jej efektywność paliwowa będzie się wahać od klasy A (oznaczającej najlepszą efektywność paliwową) aż do klasy E. Zużycie paliwa odgrywa ważną rolę z ekonomicznego i ekologicznego punktu widzenia. Dzieje się tak dlatego, że niskie zużycie paliwa ma pozytywny wpływ na ślad węglowy pojazdu, w szczególności dotyczy to pojazdów ciężarowych.

Tyre graphic

3. Hałas zewnętrzny

Jest to zewnętrzny hałas toczenia generowany przez oponę, mierzony w decybelach. Na etykiecie podany jest poziom hałasu oceniony w klasach od A do C. 

Tyre graphic

Dodatkowe piktogramy

Oprócz dotychczasowych informacji na etykiecie umieszczono również piktogramy - w stosownych przypadkach - odnoszące się do osiągów w trudnych warunkach śniegowych (3PMSF) i / lub przyczepności na oblodzonej nawierzchni (tylko opony samochodu osobowego / C1).

Piktogram przyczepności na śniegu (3PMSF) obowiązuje dla opon zimowych i całorocznych testowanych w określonych warunkach zimowych, które zapewniają wymagane osiągi na śniegu.

Piktogram przyczepności na lodzie zostanie pokazany dla opon zimowych z wyjątkowymi osiągami na lodzie potwierdzonymi przez zdefiniowany test przyczepności na lodzie. Opony te są specjalnie zaprojektowane do nawierzchni drogowych pokrytych lodem i zbitym śniegiem i powinny być używane tylko w bardzo trudnych warunkach klimatycznych (np. niskie temperatury w krajach skandynawskich). Stosowanie opon o wysokiej przyczepności na lodzie w mniej surowych warunkach klimatycznych (np. na mokrej nawierzchni lub cieplejszych zimowych temperaturach) może skutkować gorszymi osiągami, w szczególności pod względem przyczepności na mokrej nawierzchni, prowadzenia i zużycia.

Graphic

Jak opór toczenia wpływa na efektywność paliwową?

Gdy opony się obracają, wyginają się również w kierunku powierzchni drogi, co prowadzi do utraty energii. Ilość utraconej energii jest skorelowana z oporem toczenia opony.

Opony o niskim oporze toczenia są najbardziej energooszczędne. Oznacza to, że do poruszania pojazdem potrzeba mniej mocy - a tym samym mniej paliwa.

Ponieważ opony mogą odpowiadać za 20–30% zużycia paliwa przez pojazd, wybór nowych opon, które są energooszczędne, przyniesie bezpośrednie oszczędności na kosztach paliwa.

Porady na temat efektywnej jazdy

Aby uzyskać lepszą oszczędność paliwa i większe bezpieczeństwo na drogach, weź pod uwagę następujące czynniki:

 

    • Jazda z zachowaniem świadomości ekologicznej może znacznie zmniejszyć zużycie paliwa;
    • Regularnie sprawdzaj ciśnienie w oponach; niskie ciśnienie zwiększa zużycie paliwa i wpływa na skuteczność hamowania;
    • Zawsze zachowuj bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu;
    • Sprawdź, czy opony nie noszą śladów nierównomiernego zużycia, zwłaszcza na krawędziach przednich opon. Nierówne zużycie może wskazywać na problem z przyczepnością lub zawieszeniem, który może zwiększyć zużycie paliwa i spowodować szybsze zużycie opon;
    • Unikaj gwałtownego przyspieszania i zwalniania; zwiększa to zarówno zużycie paliwa, jak i zużycie opon;
    • Przestrzegaj zaleceń konserwacyjnych producenta pojazdu;
    • Dodatkowa waga zwiększa zużycie paliwa - regularnie usuwaj zbędne przedmioty z samochodu.

    Powiązane tematy