Jesteś obecnie na stronie Poland. Oferujemy szeroki zakres produktów z bezpośrednią obsługą klienta w wielu lokalizacjach na całym świecie.
Wszystkie lokalizacje

Czym jest aquaplaning

I dlaczego jest taki niebezpieczny?

Aquaplaning ma miejsce, gdy woda gromadzi się przed oponami szybciej, niż ciężar auta jest w stanie ją wyprzeć. W rezultacie znajdująca się pod ciśnieniem woda pod oponą tworzy cienką warstwę między gumą a nawierzchnią jezdni. 


Uniroyal Aquaplaning Infographic PL (3 Steps)

Dlaczego to jest takie niebezpieczne?

Ta cienka warstwa wody sprawia, że opona traci przyczepność na jezdni, a ślizgający się samochód wymyka się spod kontroli kierowcy. Im głębsza woda i większa prędkość, tym większe niebezpieczeństwo. Pozbawione przyczepności auto uniemożliwia hamowanie i sterowanie.


Co przyczynia się do powstania aquaplaningu?

  • Wzór bieżnika. Niektóre wzory bieżnika odprowadzają wodę skuteczniej, niż inne. Na przykład nasze opony RainSport 3 i RainExpert 3 są skonstruowane specjalnie z myślą o jeździe na mokrej nawierzchni.
  • Rozmiar opony. Powierzchnia kontaktu z podłożem, tj. nawierzchnią jezdni, będzie miała bezpośredni wpływ na ryzyko aquaplaningu. Im większa ta powierzchnia, tym mniejsze ryzyko.

  • Głębokość bieżnika. W miarę zużywania opony zmniejsza się jej głębokość bieżnika, a tym samym kurczy przestrzeń odprowadzania wody .
  • Ciśnienie w oponach. Z różnych powodów zarówno niedostatecznie jak i nadmiernie napompowane opony mogą zwiększyć ryzyko aquaplaningu.
  • Głębokość wody. Im głębsza woda, tym trudniej oponom utrzymać przyczepność.
  • Skład wody. Składniki takie jak smary, brud, sól i temperatura otoczenia mogą wpłynąć na gęstość wody na nawierzchni jezdni.
  • Napęd pojazdu. W określonych warunkach pojazdy z napędem na cztery koła są bardziej narażone na aquaplaning niż te z napędem jednoosiowym.
  • Masa pojazdu. Im pojazd jest lżejszy, tym większe niebezpieczeństwo aquaplaningu.
  • Stan nawierzchni drogowej. Zagrożenie aquaplaningiem jest większe na drogach o nawierzchni gładkiej niż żłobkowanej.

Jak rozpoznać, czy to aquaplaning?

Uniroyal Tyre Aquaplaning Knowhow Graphic

W momencie utraty przyczepności kół napędowych słyszy się wzrost obrotów silnika, a w rezultacie poślizgu kół wskazania prędkościomierza są zakłócone.

Gdy przednie koła tracą przyczepność podczas skręcania, samochód znosi na zewnątrz zakrętu. Jeżeli natomiast przyczepność tracą koła tylne, auto wpada w boczny poślizg. Jeżeli kontakt z nawierzchnią tracą jednocześnie wszystkie cztery koła, linia poślizgu jest prosta. Jeżeli auto wykonuje w tym momencie manewr skrętu, znosi je na zewnątrz zakrętu. W chwili gdy któraś z opon odzyskuje przyczepność, odczuwa się czasem nagłe szarpnięcie w stronę, w którą ta opona jest zwrócona.


Kiedy najczęściej dochodzi do aquaplaningu?

Zjawisko aquaplaningu jest najbardziej prawdopodobne podczas przejazdu przez kałuże lub stojącą wodę. Nie zawsze można ocenić głębokość kałuży, przy intensywnych opadach należy więc zawsze zmniejszyć prędkość.

Kałuże zwykle powstają na poboczu, przy krawężnikach. Jeżeli więc padało, jedź bliżej środka drogi lub pasa jezdni.

Jedź po śladach opon samochodów jadących przed Tobą. Ich opony wyparły już znaczne ilości wody na nawierzchni.


Dlaczego systemy elektronicznej kontroli stateczności nie są w stanie przeciwdziałać aquaplaningowi?

Uniroyal Tyre Electronic Stability Graphic

Systemy elektronicznej kontroli stateczności działają tylko wtedy, gdy koła mają kontakt z nawierzchnią drogi. Wprawdzie mogą one czasem pomóc w wyjściu z poślizgu gdy opona odzyskała przyczepność, jednak nie zapobiegną aquaplaningowi. 

Przy okazji, jadąc na mokrej lub oblodzonej drodze nigdy nie korzystaj z tempomatu, gdyż w tych warunkach może się okazać konieczne spokojne ręczne zredukowanie prędkości.


Dlaczego opony Uniroyal są powszechnie uznawane za zapewniające ochronę przed aquaplaningiem?

Uniroyal wynalazł oponę przeciwdeszczową w 1969 roku i od tej pory jego projektanci i technicy wyznaczają kierunki rozwoju technologii w tym zakresie. Na przykład technologia Shark Skin (SST) zastosowana w naszych oponach RainSport 3 i RainExpert 3 pozwala rozproszyć wodę efektywnie i szybko, co zmniejsza ryzyko aquaplaningu.


Related Topics