Ta cienka warstwa wody sprawia, że opona traci przyczepność na jezdni, a ślizgający się samochód wymyka się spod kontroli kierowcy. Im głębsza woda i większa prędkość, tym większe niebezpieczeństwo. Pozbawione przyczepności auto uniemożliwia hamowanie i sterowanie.
Prędkość jest głównym czynnikiem prowadzącym do powstania zjawiska aquaplaningu, ponieważ opony po prostu nie mają czasu na odprowadzenie wody, zanim stracą kontakt z nawierzchnią. Prędkość nie jest jednak jedynym czynnikiem. Pozostałe to:
Rozmiar opony. Powierzchnia kontaktu z podłożem, tj. nawierzchnią jezdni, będzie miała bezpośredni wpływ na ryzyko aquaplaningu. Im większa ta powierzchnia, tym mniejsze ryzyko.
W momencie utraty przyczepności kół napędowych słyszy się wzrost obrotów silnika, a w rezultacie poślizgu kół wskazania prędkościomierza są zakłócone.
Gdy przednie koła tracą przyczepność podczas skręcania, samochód znosi na zewnątrz zakrętu. Jeżeli natomiast przyczepność tracą koła tylne, auto wpada w boczny poślizg. Jeżeli kontakt z nawierzchnią tracą jednocześnie wszystkie cztery koła, linia poślizgu jest prosta. Jeżeli auto wykonuje w tym momencie manewr skrętu, znosi je na zewnątrz zakrętu. W chwili gdy któraś z opon odzyskuje przyczepność, odczuwa się czasem nagłe szarpnięcie w stronę, w którą ta opona jest zwrócona.
Zjawisko aquaplaningu jest najbardziej prawdopodobne podczas przejazdu przez kałuże lub stojącą wodę. Nie zawsze można ocenić głębokość kałuży, przy intensywnych opadach należy więc zawsze zmniejszyć prędkość.
Kałuże zwykle powstają na poboczu, przy krawężnikach. Jeżeli więc padało, jedź bliżej środka drogi lub pasa jezdni.
Jedź po śladach opon samochodów jadących przed Tobą. Ich opony wyparły już znaczne ilości wody na nawierzchni.
Dlaczego systemy elektronicznej kontroli stateczności nie są w stanie przeciwdziałać aquaplaningowi?
Systemy elektronicznej kontroli stateczności działają tylko wtedy, gdy koła mają kontakt z nawierzchnią drogi. Wprawdzie mogą one czasem pomóc w wyjściu z poślizgu gdy opona odzyskała przyczepność, jednak nie zapobiegną aquaplaningowi.
Przy okazji, jadąc na mokrej lub oblodzonej drodze nigdy nie korzystaj z tempomatu, gdyż w tych warunkach może się okazać konieczne spokojne ręczne zredukowanie prędkości.
Uniroyal wynalazł oponę przeciwdeszczową w 1969 roku i od tej pory jego projektanci i technicy wyznaczają kierunki rozwoju technologii w tym zakresie. Na przykład technologia Shark Skin (SST) zastosowana w naszych oponach RainSport 3 i RainExpert 3 pozwala rozproszyć wodę efektywnie i szybko, co zmniejsza ryzyko aquaplaningu.