W nowych oponach wpływ na drogę hamowania mają: skład mieszanki, kształt bieżnika oraz warunki drogowe. Starania konstruktorów o jak najkrótszą drogę hamowania idą w parze ze swoistym kompromisem między trwałością, oporami toczenia oraz komfortem (także akustycznym).
Opony a pora roku i rodzaj nawierzchni.
Długość drogi hamowania ma szczególne znaczenie w skrajnych warunkach, czyli zimą oraz podczas jazdy z wysokimi prędkościami. Najkrótszą drogę hamowania z tej samej prędkości bazowej osiąga się na suchej i stabilnej nawierzchni. Istotna jest też temperatura. Przyjmuje się, że opony letnie tracą swe właściwości poniżej 7 st. C. Wtedy mieszanka gumowa staje się zbyt mało elastyczna, co zmniejsza przyczepność i tym samym zwiększa drogę hamowania. Długość drogi hamowania to też warunki atmosferyczne. Nawet niewielka ilość wody na asfalcie wpływa na dystans potrzebny do zatrzymania się. Również śnieg, lód i błoto pośniegowe zwiększają drogę hamowania. Stąd w zimowych i jesienno-zimowych warunkach należy korzystać z ogumienia zimowego. Dzięki odpowiedniemu ukształtowaniu bieżnika ogumienie nie tylko lepiej odprowadza wodę i śnieg, wgryzając się w nawierzchnię, ale też zachowuje elastyczność w niskich, także ujemnych, temperaturach.
Wiek opony
Starzenie się ogumienia to nie tylko coraz płytszy bieżnik. Z czasem guma traci na elastyczności i staje się porowata. Skutkiem tego może być też korozja stalowych elementów w oponie, do których dostaje się wilgoć. Osłabiona konstrukcja również łączy się z drogą hamowania. Co więcej, przy wyższych prędkościach i przeciążeniach na zakrętach, taka opona może ulec samoistnemu uszkodzeniu. Okres eksploatacji ogumienia, nawet z głębokim bieżnikiem, nie powinien przekroczyć 10 lat od daty produkcji (tę łatwo sprawdzić ze stosownego kodu na boku opony). Lepiej jednak jest wymieniać opony jeszcze wcześniej, tj. po 5 latach od daty wytworzenia. Dokładną datę produkcji łatwo sprawdzić, rozszyfrowując jeden z kodów znajdujących się na jej zewnętrznej stronie. Złożony z czterech cyfr kod (w oponach starszych niż z 2000 roku będą to trzy cyfry) określa tydzień i rok produkcji (np. 1116 oznacza oponę z marca 2016 roku).
Najważniejszy z parametrów
Podczas przeprowadzonych przez niezależne instytucje oraz branżową prasę testów opon droga hamowania należy do najwyżej punktowanych parametrów. Słabsze, czyli najgorzej hamujące opony, nie mają szans na dobre noty. Dlatego też obok renomy marki i danych zawartych na etykiecie należy mieć to na uwadze przed zmianą zużytego lub zbyt wiekowego ogumienia na nowe.