Nowe opony: idealny czas dla danego samochodu

Kiedy opony należy wymienić? Wielu kierowców zadaje sobie to pytanie. Ostatecznie od konkretnego modelu zależy, na ile bezpieczna i ekonomiczna jest jazda. Z drugiej strony jest też kwestia wymiany sezonowej: Kiedy należy wymieniać opony wiosną? Ponadto kiedy wymieniać opony zimowe na letnie? Z drugiej strony takie fundamentalne aspekty, jak zużycie opon, głębokość bieżnika i wiek opon, także stanowią powód do założenia nowych opon.

Graniczne zużycie opon: kiedy potrzebne są nowe opony

Graniczne zużycie opony przekroczone jest wtedy, gdy na przykład głębokość bieżnika jest mniejsza niż pewna określona wartość. W takiej sytuacji z pewnością przyszła pora na nowe opony. Prawnie określona minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm.

Opony samochodowe zużywają się szybciej, gdy ciśnienie w oponach jest zbyt niskie. W takiej sytuacji: lepiej, aby ciśnienie w oponach było zbyt wysokie, a nie zbyt niskie. Nie może być wyższe niż 0,3 bar powyżej zalecanego ciśnienia. Niskie ciśnienie w oponach zwiększa zużycie. Ponadto: powoduje zwiększenie zużycia paliwa nawet o pół litra na 100 kilometrów.

Nierównomierne zużycie to kolejny znak, że potrzebne są nowe opony. Objawia się ono tym, że duża część bieżnika ma dostateczną głębokość, ale jego pozostała część już nie. Przyczyny bywają różne, niemniej zwykle można je ustalić na podstawie tego, jak bieżnik jest starty — co przedstawiamy na ilustracji. Jeśli zużycie widoczne jest tylko na jednej krawędzi opony, oznacza to, że opony nie są ustawione równolegle do kierunku jazdy. Przyczyną bywa nieprawidłowo ustawiona zbieżność bądź też statyczne lub dynamiczne niewyważenie opony. Typową przyczyną wadliwej zbieżności są uderzenia o krawężnik podczas parkowania pojazdu. Do nierównomiernego zużycia opon mogą również doprowadzić zbyt duże luzy w łożyskach kół lub niesprawne amortyzatory.

Należy zwracać uwagę na ciała obce w bieżniku, na przykład gwoździe, które na dodatek mogą uszkodzić wewnętrzną strukturę opony. Trzeba też zadziałać, jeśli opony mają drobne defekty. Mogą to być pęknięcia spowodowane nakłuciem lub nacięciem, a także wybrzuszenia na zewnętrznych ścianach opon. Pojawiają się wskutek jazdy po przeszkodach, o które opony uderzają. Skutkiem są pęknięcia drutów stabilizujących kształt opony.

Uniroyal. Marka koncernu Continental.*