Jesteś obecnie na stronie Poland. Oferujemy szeroki zakres produktów z bezpośrednią obsługą klienta w wielu lokalizacjach na całym świecie.
Wszystkie lokalizacje

Nowe opony

Idealny czas dla Twojego auta

Kiedy opony należy wymienić? Wielu kierowców zadaje sobie to pytanie. Ostatecznie od konkretnego modelu zależy, na ile bezpieczna i ekonomiczna jest jazda. Z drugiej strony jest też kwestia wymiany sezonowej: Kiedy należy wymieniać opony wiosną? Ponadto kiedy wymieniać opony zimowe na letnie? Z drugiej strony takie fundamentalne aspekty, jak zużycie opon, głębokość bieżnika i wiek opon, także stanowią powód do założenia nowych opon.

Uniroyal - Car tires rack in workshop background, back lit

Graniczne zużycie opon: kiedy potrzebne są nowe opony

Graniczne zużycie opony przekroczone jest wtedy, gdy na przykład głębokość bieżnika jest mniejsza niż pewna określona wartość. W takiej sytuacji z pewnością przyszła pora na nowe opony. Prawnie określona minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm.

Opony samochodowe zużywają się szybciej, gdy ciśnienie w oponach jest zbyt niskie. W takiej sytuacji: lepiej, aby ciśnienie w oponach było zbyt wysokie, a nie zbyt niskie. Nie może być wyższe niż 0,3 bar powyżej zalecanego ciśnienia. Niskie ciśnienie w oponach zwiększa zużycie. Ponadto: powoduje zwiększenie zużycia paliwa nawet o pół litra na 100 kilometrów.

Nierównomierne zużycie to kolejny znak, że potrzebne są nowe opony. Objawia się ono tym, że duża część bieżnika ma dostateczną głębokość, ale jego pozostała część już nie. Przyczyny bywają różne, niemniej zwykle można je ustalić na podstawie tego, jak bieżnik jest starty — co przedstawiamy na ilustracji. Jeśli zużycie widoczne jest tylko na jednej krawędzi opony, oznacza to, że opony nie są ustawione równolegle do kierunku jazdy. Przyczyną bywa nieprawidłowo ustawiona zbieżność bądź też statyczne lub dynamiczne niewyważenie opony. Typową przyczyną wadliwej zbieżności są uderzenia o krawężnik podczas parkowania pojazdu. Do nierównomiernego zużycia opon mogą również doprowadzić zbyt duże luzy w łożyskach kół lub niesprawne amortyzatory.

Należy zwracać uwagę na ciała obce w bieżniku, na przykład gwoździe, które na dodatek mogą uszkodzić wewnętrzną strukturę opony. Trzeba też zadziałać, jeśli opony mają drobne defekty. Mogą to być pęknięcia spowodowane nakłuciem lub nacięciem, a także wybrzuszenia na zewnętrznych ścianach opon. Pojawiają się wskutek jazdy po przeszkodach, o które opony uderzają. Skutkiem są pęknięcia drutów stabilizujących kształt opony.

Podpowiedzi

 
  • Jeśli zużycie opon przekroczyło stan graniczny i potrzebne są nowe, przed zakupem należy upewnić się, czy wybrane opony są dozwolone dla posiadanego samochodu. W przeciwnym razie można utracić prawo do użytkowania pojazdu. Aby sprawdzić, czy wszystko jest w porządku, można szybko porównać numery znajdujące na starej oponie z numerami na nowej.
  • Należy się upewnić, że w miejscu przechowywania opon panują jak najmniej zmienne temperatury. Jeśli szkoda na nie miejsca w domu, można je przechowywać w warsztacie. Ważne, aby opony przechowywać we właściwy sposób.
  • Czy stare opony jeszcze nie osiągnęły granicznego zużycia i jeszcze nie musisz kupować nowych sezonowych opon? Za pomocą kredy lub naklejek zanotuj miejsca, w których poszczególne opony były założone: z przodu po prawej czy po lewej, z tyłu po prawej czy po lewej. Gdy opony te będą znów zakładane, pozwoli to we właściwy sposób zamienić je miejscami.

Wymiana opon: jak często?

Niezależnie od częstotliwości jazdy, przyjdzie czas na nowe opony: Moment ten zależy od kilku czynników. Tak jak zużywanie się opon ich starzenie się należy do głównych czynników zmuszających do wymiany opon na nowe. Nowe opony są po pewnym czasie potrzebne nawet wtedy, gdy dotychczasowe są eksploatowane w niewielkim stopniu, a przechowywane są w idealnych warunkach. Ale nawet wtedy, gdy wszystko wydaje się w porządku, trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie: kiedy należy wymienić opony?

Z reguły radzimy wymianę opon nie później niż po dziesięciu latach. Opon letnich nigdy nie należy używać dłużej niż osiem lat. Inne mogą służyć na nie dłużej niż pięć czy sześć lat. Według badań: opony są dalekie od nowości już po kilku latach. Mieszanka gumowa z upływem czasu twardnieje, więc materiał, z którego wykonano oponę, staje się kruchy i podatny na zużycie. Dotyczy to także sytuacji, gdy na przykład głębokość bieżnika jest zgodna z normą i wydaje się, że opony są w dobrym stanie. Może to być irytujące dla tych, którzy jeżdżą rzadko. Nawet wtedy, gdy opony nie są często używane, i tak po kilku latach niezbędne są nowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze. Kierowcy pojazdów elektrycznych mogą być zmuszeni do założenia nowych opon wcześniej, niż mogli się spodziewać. Opony zużywają się szybciej, ponieważ silniki elektryczne działają z większym momentem siły niż spalinowe.

Jeśli nie masz pewności co do wieku opon, pomóc powinien numer DOT znajdujący się na zewnętrznym boku opony. Pozwala się on zorientować, jaki jest wiek opon oraz kiedy należy je wymienić. 


Od lata do zimy: kiedy wymieniać opony?

Przepisy dotyczące używania opon zimowych w Europie ustanawiane są lokalnie. W niektórych krajach obowiązują wymogi ustawowe, natomiast w innych, na przykład w Niemczech, obowiązek używania opon zimowych uwarunkowany jest okolicznościami. Tu tkwi problem: w tych krajach każdy sprawca wypadku, którego przyczyną okaże się używanie opon letnich zimą, musi zapłacić wysoki mandat. Ponadto opony zimowe są najskuteczniejsze, gdy temperatura wynosi poniżej 7°C.

Kierowcy powinni także brać pod uwagę, kiedy używanie opon zimowych jest uzasadnione i odpowiednio zmieniać opony — stosownie do warunków atmosferycznych oraz regionu. Dobrym punktem odniesienia jest niemiecka reguła „od O do O”. Opony należy zmieniać na zimowe w październiku (niem. „Oktober”), a z powrotem na letnie w okolicach Wielkanocy (niem. „Ostern”).

W przypadku zakładania opon zimowych używanych w poprzednim roku należy sprawdzić, czy nie zostało przekroczone ich graniczne zużycie. To samo dotyczy granicznego zużycia opon letnich. Opony zapewniają tylko wymagany stopień bezpieczeństwa oraz możliwie najmniejsze zużycie paliwa w przewidzianych warunkach.

Uniroyal - Tyre repairer checking the tire integrity

Wymiana opon: o czym jeszcze należy pamiętać?

Wielu kierowców wymianę opon powierza fachowcom. Jeśli decydujesz się na samodzielną zmianę opon, warto wziąć pod uwagę kilka rzeczy: Warto zaopatrzyć się w hydrauliczny podnośnik samochodowy. Zwykłego podnośnika trzymanego w bagażniku powinno się używać tylko w sytuacjach awaryjnych. W przypadku tego ostatniego istnieje większe ryzyko, że pojazd z niego spadnie, co skończy się jego uszkodzeniem, a co gorsza — obrażenia może odnieść sam mechanik.

Wymieniając opony, zawsze należy zmienić obydwie opony na jednej osi, a dopiero potem na drugiej. Osoby mniej doświadczone mogą zadać jeszcze pytanie: Czy nowe opony lub opony w lepszym stanie należy zakładać na oś przednią czy tylną? Opony z lepszym bieżnikiem zawsze należy zakładać na oś tylną. Powód jest następujący: Oś tylna odpowiada za stabilną przyczepność niezależnie od tego, czy pojazd ma napęd na oś przednią czy tylną.

Przy każdej wymianie opon należy sprawdzać śruby kół, ponieważ także one ulegają zużyciu. Po około 50 kilometrach śruby należy jeszcze raz dokręcić. Jest to ważne zwłaszcza w przypadku jazdy z aluminiowymi felgami. Materiał ten jest niezwykle lekki, dlatego z czasem poddaje się naciskowi, jaki wywierają śruby. Należy pamiętać o sprawdzaniu ciśnienia w oponach po każdej ich wymianie. 

Powiązane tematy