Od lata do zimy: Kiedy wymienia się opony?
Przepisy dotyczące używania opon zimowych w Europie ustanawiane są lokalnie. W niektórych krajach obowiązują wymogi ustawowe, natomiast w innych, na przykład w Niemczech, obowiązek używania opon zimowych uwarunkowany jest okolicznościami. Tu tkwi problem: w tych krajach każdy sprawca wypadku, którego przyczyną okaże się używanie opon letnich zimą, musi zapłacić wysoki mandat. Ponadto opony zimowe są najskuteczniejsze, gdy temperatura wynosi poniżej 7°C.
Kierowcy powinni także brać pod uwagę, kiedy używanie opon zimowych jest uzasadnione i odpowiednio zmieniać opony — stosownie do warunków atmosferycznych oraz regionu. Dobrym punktem odniesienia jest niemiecka reguła „od O do O”. Opony należy zmieniać na zimowe w październiku (niem. „Oktober”), a z powrotem na letnie w okolicach Wielkanocy (niem. „Ostern”).
W przypadku zakładania opon zimowych używanych w poprzednim roku należy sprawdzić, czy nie zostało przekroczone ich graniczne zużycie. To samo dotyczy granicznego zużycia opon letnich. Opony zapewniają tylko wymagany stopień bezpieczeństwa oraz możliwie najmniejsze zużycie paliwa w przewidzianych warunkach.
Wymiana opon: o czym jeszcze należy pamiętać?
Wielu kierowców wymianę opon powierza fachowcom. Jeśli decydujesz się na samodzielną zmianę opon, warto wziąć pod uwagę kilka rzeczy: Warto zaopatrzyć się w hydrauliczny podnośnik samochodowy. Zwykłego podnośnika trzymanego w bagażniku powinno się używać tylko w sytuacjach awaryjnych. W przypadku tego ostatniego istnieje większe ryzyko, że pojazd z niego spadnie, co skończy się jego uszkodzeniem, a co gorsza — obrażenia może odnieść sam mechanik.
Wymieniając opony, zawsze należy zmienić obydwie opony na jednej osi, a dopiero potem na drugiej. Osoby mniej doświadczone mogą zadać jeszcze pytanie: Czy nowe opony lub opony w lepszym stanie należy zakładać na oś przednią czy tylną? Opony z lepszym bieżnikiem zawsze należy zakładać na oś tylną. Powód jest następujący: Oś tylna odpowiada za stabilną przyczepność niezależnie od tego, czy pojazd ma napęd na oś przednią czy tylną.
Przy każdej wymianie opon należy sprawdzać śruby kół, ponieważ także one ulegają zużyciu. Po około 50 kilometrach śruby należy jeszcze raz dokręcić. Jest to ważne zwłaszcza w przypadku jazdy z aluminiowymi felgami. Materiał ten jest niezwykle lekki, dlatego z czasem poddaje się naciskowi, jaki wywierają śruby. Należy pamiętać o sprawdzaniu ciśnienia w oponach po każdej ich wymianie.