To dość powszechne zjawisko przy znacznych różnicach temperatur w ciągu dnia i nocy. Gdy powietrze w oponie jest gorące, rozpręża się i zwiększa ciśnienie opony, natomiast gdy jest zimne, to kurczy się i ciśnienie spada. Rozprężanie powietrza ma także miejsce podczas szybkiej jazdy przez dłuższy okres czasu.
Opona osiąga optymalną przyczepność do drogi przy określonym ciśnieniu mierzonym w PSI (funt na cal kwadratowy).
Zbyt napompowana opona ma mniejszą powierzchnię kontaktu z drogą, co negatywnie wpływa na bezpieczeństwo jazdy oraz na trwałość i osiągi opony. Ponadto opona ściera się nierównomiernie i jazda staje się niebezpieczna.
Niedopompowana opona natomiast zwiększa opory toczenia, a tym samym zużycie paliwa. Ponadto utrudnia panowanie nad autem, zwiększa ryzyko przekłucia opony czy poślizgu, a takżę wydłuża drogę hamowania.
Jak nieprawidłowy poziom ciśnienia wpływa na przyczepność opony
Informacje o prawidłowym ciśnieniu opon (wyrażone w PSI lub barach) są zawarte w książeczce obsługi samochodu. Po wewnętrznej stronie drzwi kierowcy powinna się też znajdować naklejka z taką informacją. Danych dotyczących prawidłowego poziomu ciśnienia można też poszukać w internecie na stronie producenta Zaleca się, aby kontrolę ciśnienia w oponach przeprowadzać mniej więcej co dwa tygodnie oraz przed dłuższą podróżą i po jej odbyciu. Niektóre auta są fabrycznie wyposażone w światełko ostrzegające o spadku ciśnienia na tablicy rozdzielczej.
Przede wszystkim kontrolę poziomu ciśnienia należy przeprowadzić na zimnej oponie, czyli wtedy kiedy auto było nieużywane od co najmniej dwóch godzin. W sytuacji, kiedy zapaliła się kontrolka ciśnienia lub spadek ciśnienia jest zauważalny, pomiar ciśnienia w oponach należy przeprowadzić niezwłocznie.
Ciśnienie w oponie można sprawdzić za pomocą przyrządu pomiarowego, pompki lub skorzystać z przyrządów pomiarowych na stacjach paliw. Jeżeli opony są ciepłe tzn.