Jesteś obecnie na stronie Poland. Oferujemy szeroki zakres produktów z bezpośrednią obsługą klienta w wielu lokalizacjach na całym świecie.
Wszystkie lokalizacje

Jak wymienić koło?

Jakie są poszczególne kroki przy wymianie koła?

Zawsze zalecamy zlecenie wymiany opony wykwalifikowanemu technikowi Uniroyal - jeżeli jednak chcesz to zrobić samemu, ważne jest, żeby umieć to zrobić bezpiecznie.


Zanim przystąpisz do pracy

Uniroyal Tyre Swap Old-New Graphic

Najpierw upewnij się, że znajdujesz się w bezpiecznym, płaskim miejscu, z dala od przejeżdżających samochodów. Jeżeli opona pękła na autostradzie, znacznie bezpieczniej jest wezwać pomoc drogową niż próbować wymienić oponę samemu.

Zakładając, że jesteś w bezpiecznym miejscu, sprawdź, czy masz potrzebny sprzęt i zastanów się nad tym, jakie masz możliwości. Na przykład czy Twoje auto ma na wyposażeniu pełnowymiarowe koło zapasowe, małe tymczasowe koło zapasowe czy tylko zestaw do naprawy przebitej opony? Czy opona koła zapasowego ma odpowiedni bieżnik i czy jest dostatecznie napompowana?


Pełnowymiarowe koło zapasowe

Przed przystąpieniem do wymiany koła zapoznaj się z treścią książeczki obsługi Twojego samochodu. Zwróci ona Twoją uwagę na szczególne cechy auta Twojej marki i modelu, poda listę narzędzi znajdujących się w zestawie i wskaże, w którym miejscu podstawić podnośnik. Ten ostatni punkt jest bardzo ważny.

Poproś Twoich pasażerów, żeby wysiedli z samochodu, wyłącz silnik i włącz światła awaryjne. Zaciągnij hamulec ręczny i włącz pierwszy bieg (albo P w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów). Aby zapobiec przemieszczeniu się auta znajdującego się na podnośniku, podłóż podporę pod koło znajdującą się po przekątnej w stosunku do koła z przebitą oponą. Jeżeli nie masz podpory, duży kamień lub kawałek drewna powinien wystarczyć.

Konkretnych wskazówek zawsze szukaj w książeczce obsługi Twojego samochodu.

Dowiesz się z niej:

1. Czy Twoje koło zapasowe jest pełnowymiarowe

2. Czy Twoje koło zapasowe to małe koło tymczasowe

3. Czy masz zestaw do naprawy przebitych opon  

4. Czy masz zabezpieczenie nakrętek.

5. W którym miejscu dokładnie podstawić podnośnik.

6. Wymagane ciśnienie powietrza w oponach.

7. Czy oczekiwać włączenia światełek ostrzegawczych po wymianie koła.

Przygotuj koło zapasowe i połóż je obok siebie. Zdejmij kołpak z koła, jeżeli jest założony, aby mieć dostęp do nakrętek. Podłóż podnośnik w miejscu zaznaczonym w książeczce obsługi i upewnij się, że jest odpowiednio zaczepiony. Następnie podnieś auto lekko za pomocą podnośnika, do momentu, gdy zaczynają się podnosić resory. 

Poluzuj nakrętki koła za pomocą klucza do kół, a w razie potrzeby także zabezpieczenie nakrętki. Kontynuuj podnoszenie auta, aż podniesie się w powietrze. Zdejmij nakrętki, górną na końcu. Podczas gdy to robisz, może być konieczne przytrzymanie koła kolanem.


Prowizoryczne małe koło zapasowe

Proces wymiany koła przebiega tak samo w przypadku małego koła zapasowego, jednak najpierw zapoznaj się uważnie z książeczką obsługi, ponieważ wymiana koła może uruchomić światełka ostrzegawcze w aucie. Z tą oponą możesz jedynie przejechać krótki dystans z niewielką prędkością, najlepiej więc jechać prosto do najbliższego punktu Uniroyal.


Zestaw do naprawy przebitych opon

Dokładnie zastosuj się do wskazówek na opakowaniu, gdyż sposób użycia może się różnić między produktami. Wprawdzie użycie zestawu jest prostsze, niż wymiana koła, należy jednak pamiętać, że jest to tymczasowe rozwiązanie i nie pomoże w przypadku większych uszkodzeń. Tak jak w przypadku tymczasowych kół zapasowych, należy udać się możliwie najszybciej do punktu Uniroyal .

Powiązane artykuły