Dobre opony z przodu czy z tyłu: rotacja i wymiana zgodnie ze schematem

Bez tego daleko nie zajedziesz: jako kierowca musisz pamiętać o regularnej zmianie kół. Opony możesz zmienić w warsztacie lub samodzielnie — decyzja należy do Ciebie.
Wyjaśniamy, na co należy zwracać uwagę, aby móc jak najdłużej używać tych samych opon: Na przykład czy nowe lub lepsze opony należy zakładać z przodu czy z tyłu. A także dlaczego rotacja opon przy wymianie odgrywa ważną rolę.

Rzecz zasadnicza: stale sprawdzać zużycie

Wskutek jazdy opony się zużywają w stopniu zależnym od umiejscowienia osi. Liczy się nie tylko rodzaj napędu danego pojazdu. Styl jazdy również decyduje o stopniu zużycia. Długie podróże z dużymi prędkościami sprawiają, że opony zużywają się szybciej. Możliwe jest też wystąpienie jednostronnego zużycia, na przykład z powodu zmienionej zbieżności kół. Do przemieszczenia może dojść nawet z powodu niewielkich uderzeń o krawężnik. Nasłuchuj, gdy dociera do Ciebie głośniejszy odgłos toczenia podczas jazdy po gładkiej nawierzchni. To oznaka, że już doszło do znacznego zużycia.

Na ogół opony na osi napędowej podlegają większym obciążeniom: W pojazdach z napędem na przednie koła są to opony przednie. Natomiast opony tylne zużywają się szybciej w pojazdach z napędem na koła tylne. Liczy się nie tylko oś napędowa. Na stan opon wpływa również siła, z jaką wykonywane są manewry. Zatem w przypadku napędu na koła przednie opony są narażone na podwójne obciążenie.

Uniroyal. Marka koncernu Continental.*