Zmiana kół: jak skutecznie zapobiegać zużyciu
Aby przeciwdziałać nierównemu zużyciu i zagwarantować sobie jak najdłuższą eksploatację opon, należy regularnie zmieniać koła i zamieniać między sobą opony przednie i tylne. Obowiązuje ogólna reguła, że robi się to co sześć miesięcy, tzn. wiosną, gdy wymienia się opony zimowe na letnie, oraz jesienią, gdy wymienia się opony letnie na zimowe. Niemniej koła należy zmieniać przynajmniej co 8000–10 000 kilometrów.
Przy wymianie opon należy pamiętać o ich rotacji. Można to zrobić na przykład przy okazji zmiany opon na zimowe. Zamieniaj wówczas przednie i tylne opony swojego samochodu miejscami. Podpowiadamy: Przed zmianą napisz kredą na oponie jej dotychczasowe umiejscowienie. Dzięki temu będziesz wiedzieć, gdzie poszczególne opony wcześniej się znajdowały i gdzie powinny się znaleźć przy kolejnej sezonowej zmianie.
Zmieniaj koła według schematu: na czym to polega
Jeśli chcesz jak najdłużej używać tych samych opon, przestrzegaj schematu ich przekładania. Koła zamontowane na osi napędowej przełóż po przekątnej na oś nienapędową. Koła osi nienapędowej przełóż w linii prostej na oś napędową.
W przypadku pojazdów z napędem na cztery koła wszystkie opony zmieniaj na krzyż.
Uwaga: Niektóre opony mają z góry określoną kierunkowość. Dotyczy to na przykład wielu opon zimowych. Zamiast zamieniać opony po przekątnej tak jak wcześniej opisano, opony o bieżniku powiązanym z kierunkiem jazdy należy przekładać tylko po linii prostej — z przodu na tył i odwrotnie.
Różne schematy jeszcze raz przedstawiono na poniższej ilustracji.