Indeks prędkości i indeks nośności

Przy projektowaniu nowych modeli ogumienia do samochodów osobowych, dostawczych czy SUV-ów producenci nie tylko pracują nad nowymi składnikami mieszanek i kolejnymi wersjami kształtu bieżnika, ale też biorą pod uwagę wytyczne koncernów samochodowych i potrzeby nabywców. Aby dobrać odpowiednie, czyli bezpieczne i zapewniające odpowiedni poziom komfortu ogumienie, nie wystarczą rozmiar i typ dostosowany do pory roku. Poza rozmiarem rekomendowanym istotne znaczenie mają również dwa indeksy - pierwszym jest indeks prędkości, drugim indeks nośności. Indeks prędkości ma znaczenie nie tylko przy samochodach wyposażonych w mocne jednostki napędowe, zaś indeks nośności to wskazówka nie tylko dla właścicieli samochodów, kombi czy SUV-ów.

indeks-nosnosci


Oznaczenia opony

Boczne oznaczenia na przykładzie opony letniej Uniroyal RainSport 3 205/55R16 91V:

  • Uniroyal RainSport 3 – pierwsze człony oznaczają markę i model opony, a cyfra 3 oznacza kolejną generację;
  • 205 – szerokość opony mierzona w mm;
  • 55 – wysokość boku opony stanowiąca 55% szerokości (w tym przypadku jest to 112,75 mm);
  • R - opona radialna;
  • 16 – średnica felg, do których pasuje dane ogumienie (mierzona w calach);
  • 91 – liczba określająca indeks nośności (tutaj jest to 615 kg przypadające na jedno koło, czyli maksymalna masa pojazdu wynosi 2460 kg);
  • V – indeks prędkości (w analizowanym przypadku 240 km/h).

Przy zakupie samochodu z rynku wtórnego, niewyposażonego w fabrycznie zamontowany komplet opon, należy ściśle dostosować się do zaleceń producenta samochodu. O ile możliwa jest modyfikacja rozmiaru felg i szerokości ogumienia (w określonych ramach), to już niewskazany i nawet niebezpieczny jest montaż opon o niższych wartościach indeksu prędkości oraz nośności. Zasada dotycząca indeksu prędkości może być złamana, w rozsądnych granicach, jedynie w przypadku ogumienia zimowego, kiedy kierowca nie osiąga prędkości zbliżonych do maksymalnych. Zalecenia dotyczące obu indeksów można znaleźć zarówno w książce serwisowej, jak również na klapie wlewu paliwa, na słupkach drzwiowych bądź na samych drzwiach.

 

Indeks prędkości

Indeks prędkości oznacza maksymalną prędkość, z jaką może poruszać się dany pojazd. Należy pamiętać o tym, że w ramach jednego modelu auta można spotkać inne wytyczne producentów. Zależność jest prosta – im mocniejsza jednostka napędowa, tym wyższa wartość indeksu prędkości. Obecnie najpopularniejsze są opony z indeksami prędkości Q (160 km/h), T (190 km/h), H (210 km/h), V (240 km/h) i ZR (240+ km/h). Możliwość osiągnięcia wyższych prędkości przy zachowaniu odpowiedniego poziomu komfortu i bezpieczeństwa wynika zarówno z rodzaju mieszanki gumowej, jak i z rzeźby bieżnika. Ale to nie wszystko. Im wyższy indeks prędkości, tym opona jest sztywniejsza i bardziej odporna na uszkodzenia. Sztywność będąca zaletą w samochodach sportowych, mająca wpływ między innymi na bezpieczne pokonywanie zakrętów, może też oznaczać niższy komfort w porównaniu do tego samego modelu ogumienia (w tym samym rozmiarze), ale z niższym indeksem prędkości.

 

Indeks nośności

Trwałość i odporność ogumienia zależy także od obciążenia. Przy homologacji nowego modelu producent auta określa maksymalną masę pojazdu (z paliwem, kompletem pasażerów oraz bagażem) i następnie dobiera do niego opony. We współczesnych samochodach osobowych, dostawczych i SUV-ach wartość, którą można znaleźć na oznaczeniach ogumienia Uniroyal, mieści się między 62 a 126. Przy najniższej wartości maksymalne obciążenie jednego koła wynosi 265 kg (1060 kg to masa całkowita pojazdu), zaś 126 oznacza 1700 kg (6800 kg całego pojazdu). Większa odporność na obciążenie wymaga, by producent stosował dodatkowe wzmocnienia, które pozytywnie wpływają na stabilność podczas jazdy załadowanym samochodem. Co ważne, zgodnie z literą prawa auto nie może być wyposażone, nawet warunkowo, w opony o niższym indeksie nośności, niż wynika to z homologacji. Pozorna oszczędność przy zakupie opon ze zbyt niskim indeksem nośności to nie tylko ryzyko mandatu lub kłopoty na stacji diagnostycznej, ale także szybsze ich zużycie i możliwość uszkodzenia. Montaż opon z wyższym indeksem jest dopuszczalny. Sztywniejsza konstrukcja to zwiększona stabilność (także podczas jazdy pod wiatr) oraz lepsze trzymanie się w zakrętach. Wady to zmniejszony komfort i wyższe opory toczenia (wartość mająca wpływ na zużycie paliwa).

 

Podsumowanie

Opony z wysokim indeksem prędkości i z wysokim indeksem nośności konstrukcyjne różnią się od podobnych modeli z tą samą rzeźbą bieżnika. Wyższa prędkość, tak jak i wyższe obciążenie, wymagają sztywniejszej konstrukcji, co przekłada się zarówno na właściwości jezdne, jak również na cenę. Sztywniejsze od rekomendowanego ogumienie to niższy komfort i wyższe opory toczenia przy jednoczesnym większym poziomie bezpieczeństwa. Istotne jest, by przy zakupie opon przestrzegać zaleceń producenta pojazdu, traktując indeksy prędkości i nośności z należytą uwagą.

Uniroyal. Marka koncernu Continental.*