Wypełniacze
Co do zasady do kauczuku dodawane są wypełniacze. Mogą to być składniki takie jak sadza, krzemionka, węgiel lub kreda. Ich rola polega na spajaniu kauczuku i zwiększeniu jego odporności na zużycie, ponieważ bez wypełniaczy kauczuk kruszy się, zwłaszcza na skutek pękania. Stosowane przez nas wypełniacze redukują ten efekt i wydłużają żywotność naszych opon. Dodanie wypełniacza sprawia jednak, że mieszanka kauczukowa twardnieje.
Wypełniacze odpowiadają również za kolor opony. Pierwszym wypełniaczem stosowanym w produkcji opon była sadza i to jej opony zawdzięczają swój kolor. Koloryzowane opony nigdy nie przyjęły się wśród klientów, nawet mimo późniejszego zastosowania innych typów wypełniaczy, a tym samym innych kolorów opon. To właśnie z tego względu opony są czarne po dziś dzień.
W odróżnieniu od rozwiązań z początków produkcji opon w nowoczesnej produkcji do mieszanki dodawana jest krzemionka. Krzemionka to nazwa, którą nadano soli kwasu krzemowego. Substancja ta jest optymalnym spoiwem mieszanki kauczukowej zwłaszcza w połączeniu z siarką, która jest niezbędnym składnikiem z punktu widzenia późniejszej wulkanizacji opon. W tym procesie materiał, z którego wykonana została opona, jest podgrzewany w celu połączenia wiązań chemicznych poszczególnych substancji i uzyskania elastycznej gumy. Dzięki niemu jesteśmy w stanie zapewnić odpowiednią żywotność opony bez uszczerbku dla innych jej właściwości. Jako producent czerpiemy dużą satysfakcję mogąc inwestować w produkcję mieszanki kauczukowej o wyższej jakości, dzięki której możemy osiągnąć ten cel.
Plastyfikatory
Plastyfikatory są niezbędne do tego, aby opona dawała kierowcy poczucie pewności i bezpieczeństwa prowadzenia pojazdu, w tym również na śniegu i mokrej nawierzchni. Oleje i żywice stosowane w tej funkcji sprawiają, że opona jest elastyczna, a materiał użyty do jej produkcji zapewnia większą przyczepność. Z punktu widzenia kierowcy zastosowanie plastyfikatorów zmniejsza opór toczenia. Oleje zmniejszają również ryzyko utraty przyczepności opony. Plastyfikatory zapobiegają twardnieniu kauczuku w niskich temperaturach. To właśnie z tego względu w oponach zimowych stosuje się oleje w większych ilościach niż w przypadku opon letnich.
Tutaj wyjaśniamy, dlaczego opony zimowe są szczególnie skuteczne przy temperaturze poniżej 7°C.
Więcej informacji na temat materiału wykonania opon
Poza podstawowymi składnikami mieszanki kauczukowej, wypełniaczami i plastyfikatorami w oponach stosowane są również substancje chemiczne, takie jak siarka w funkcji opisanej powyżej, oraz antyutleniacze. Te dodatki również wpływają na właściwości jezdne. Opracowanie nowej mieszanki kauczukowej wymaga utrzymania ciągłej równowagi użytych materiałów. Jest to złożony proces, który różni się w zależności od rodzaju opony i zastosowanych materiałów.