Siły fizyczne na zakrętach

Opona to wbrew pozorom bardzo złożona konstrukcja. Każda jej warstwa ma wpływ na właściwości jezdne i odgrywa znaczącą rolę w codziennej eksploatacji auta. Dlatego przy projektowaniu opony, inżynierowie muszą uwzględnić bezpieczeństwo, oszczędność paliwa, zużycie i osiągi opony, nie zapominając o pozostałych siłach oddziałujących na oponę podczas jazdy.

Co to jest siła skrętu?

Jedną z najważniejszych sił oddziałujących na oponę jest siła skrętu, która działa na oponę podczas wchodzenia w zakręt. Siła skrętu jest  nie tylko równa sile odśrodkowej, która gdyby nie była zrównoważona mogłaby spowodować wypadnięcie auta z toru jazdy, ale także   przeciwdziała sile odśrodkowej zapewniając oponom przyczepność do drogi podczas manewru zakręcania. 

Ponadto podczas wchodzenia pojazdu w zakręt można zauważyć, że opona zmienia swój kształt. Powoduje to kąt skrętu, który wytworzył wystarczającą siłę boczną zarówno z przodu, jak i z tyłu. Natomiast siła skrętu w lewą stronę spowoduje poślizg auta na prawo. 

Dlaczego jest to ważne?

Każda opona jest oznaczona indeksem prędkości, który określa maksymalną dopuszczalną prędkość, z jaką może poruszać się samochód. Dlatego kierowca potrzebuje takich opon, które będą odpowiednie do jego stylu i prędkości jazdy. Jeśli ktoś ma sportowe zacięcie i chce wykorzystać możliwości swojego auta do  maksimum, rekomendowany jest montaż opon premium, które  są najbardziej odporne na zużycie i umożliwiają pokonywanie zakrętów z większą prędkością. 

Co wpływa na siłę skrętu?

  • Prędkość – im  większa prędkość, tym większa siła skrętu, dlatego tak ważne jest, aby używać opon z indeksem prędkości zalecanym przez producenta pojazdu. 
  • Masa – im  większa masa pojazdu, tym większa siła skrętu, dlatego warto uważać aby nie przeładować auta, ponieważ opony mają także odpowiednią nośnośćWięcej informacji na ten temat można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu.
  • Warunki na drodze – na siłę skrętu  wpływa zła pogoda, a w szczególności śnieg i mróz  przyczyniają się do  ślizgania opon na zakrętach  zwłaszcza podczas jazdy z dużą prędkością. Opony całoroczne i zimowe zostały tak skonstruowane, aby ograniczyć to ryzyko.
  • Szerokość, rozmiar i ciśnienie w oponach – te parametry są  bezpośrednio związane z powierzchnią styczności drogi z bieżnikiem opony – im większa powierzchnia styczności, tym większa siła skrętu .

Kiedy opony charakteryzują się najlepszą siłą skrętu?

Im szybciej jedzie skręcający samochód, tym większej sile nacisku poddawana jest opona. Przekroczenie pewnego progu prędkości może spowodować  poślizg i utratę kontroli nad autem. W takiej sytuacji należy  nie tylko zwolnić, ale także możliwie płynnie wykonywać skręty np. jadąc po zewnętrznym łuku jezdni, ale uważając by przekraczać środkową linię jezdni tylko wówczas, gdy jest to zgodne z określonymi przepisami ruchu drogowego i zachowana jest pełna widoczność  pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka. Dojeżdżając do zakrętu należy najpierw spojrzeć  w lusterko wsteczne i zwolnić do bezpiecznej prędkości. Następnie gdy koła są jeszcze wyprostowane, należy zredukować bieg, dzięki temu możliwe będzie przyspieszenie przy wychodzeniu z zakrętu. Zakręt należy wykonać płynnie, a po ominięciu jego połowy lekko dodać gazu. W miarę możliwości należy unikać  hamowania na zakrętache, ponieważ może to zakłócić równowagę auta i spowodować poślizg.

Uniroyal. Marka koncernu Continental.

Używamy plików cookie w celu zapewnienia jak największego komfortu korzystania z naszej witryny internetowej. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się więcej lub zmienić ustawienia plików cookie w swojej przeglądarce.