Przez liczącą przeszło sto lat historię motoryzacji ogromne zmiany konstrukcyjne i technologiczne dotyczyły nie tylko samochodów, ale także ogumienia. Każda kolejna dekada to coraz mocniejsze jednostki napędowe oraz wyższe wymagania klientów odnośnie bezpieczeństwa i komfortu, co przełożyło się między innymi na rozkwit branży oponiarskiej.
185 – szerokość wyrażona w milimetrach;
60 – profil, czyli wysokość w milimetrach (60% ze 185, czyli 111 mm);
R14 – opona radialna osadzona na feldze o szerokości 14 cali;
82 – indeks nośności;
H – indeks prędkości.
Patrząc na archiwalne fotografie czy filmy, łatwo zauważyć, jak zmieniały się proporcje ogumienia samochodowego. Im bliżej współczesności, tym opony stają się szersze i wyglądają na niższe. Stosunek między szerokością, znany jako profil, a wysokością obecnie najczęściej mieści się w granicach 45-65%. Wyższa wartość spotykana jest zarówno w niektórych autach terenowych, jak również w konstrukcjach sprzed 2000 roku oraz w modelach samochodów opracowywanych z myślą o rynkach rozwijających się. Natomiast opony o profilu poniżej 45 stosuje się przede wszystkim w autach sportowych i usportowionych.
Szerokość zewnętrzna opony wyrażona jest w milimetrach. Jej wartość zmienia się co 10 mm i zawsze kończy się na 5 (stąd spotyka się np. opony 205/60/16 a nie 200/60/16). Wyższa szerokość opony oznacza w praktyce lepszy kontakt z podłożem, co przekłada się na zmniejszoną drogę hamowania na suchej i stabilnej nawierzchni, lepszą przyczepność, wydajniejsze przenoszenie momentu obrotowego na koła oraz łatwiejszą sterowalność w krytycznych sytuacjach. Z kolei opony mające większą szerokość niż zalecana mogą wpływać na wyższe opory toczenia (i wzrost zużycia paliwa), gorszą przyczepność oraz dłuższą drogę hamowania na zabrudzonej lub mokrej drodze. Dlatego tak istotne jest stosowanie się do zaleceń producenta pojazdu dotyczące doboru opon, będące swoistym kompromisem między bezpieczeństwem, komfortem i zużyciem paliwa.
Mimo że szerokość opony (i tym samym profil) wyraża się w milimetrach, to pozostałością po systemie niemetrycznym (anglosaskim) jest wielkość (szerokość) felg wyrażana w calach. Dlatego zmieniając szerokość ogumienia, należy stosować się do zakresów podawanych przez producentów aut, jak i przez firmy oponiarskie. Istotne jest, aby przy zmianie rozmiaru opon i (lub) felg, zachować możliwie tę sama wysokość koła. Tolerancja określana jest w przedziałach między +1,5% do -2%. Większe odchylenia to zarówno przekłamywanie wskazań prędkościomierza, jak również ryzyko nieprawidłowych wskazań i pracy systemów elektronicznych, takich jak ABS, ESP czy ASR.