Harbour

Etykieta na opony w UE

eu-tire-label-image

Etykieta na opony w UE stymuluje ciągłe doskonalenie produktów

Etykieta na opony w UE zawiera przydatne operatorom flot i sprzedawcom opon obiektywne, wiarygodne i porównywalne informacje dotyczące istotnych właściwości opon.

Kliknij tu, aby odszukać wartości na etykiecie na opony w UE dla swojej opony lub jakiejkolwiek innej aktualnie oferowanej opony ciężarowej lub autobusowej Uniroyal.

EU Tire Label Truck

Etykieta na opony w UE — co nam mówi?

Parlament Europejski przyjął przepisy wprowadzające ujednolicone oznakowanie opon w Europie. Od 1 listopada 2012 roku etykieta na opony w UE będzie obowiązkowa dla wszystkich opon wyprodukowanych po 1 lipca 2012 roku. Celem jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa oraz efektywności z punktu widzenia ekologii i ekonomii, a także ograniczenie łącznego zużycia energii o 20% do 2020 roku.

Te trzy aspekty — efektywność, bezpieczeństwo i ochrona środowiska — są przedstawione na etykiecie w następujących kategoriach: efektywność paliwowa, przyczepność na mokrej nawierzchni i zewnętrzny hałas toczenia. Zasada jest zatem podobna, jak w przypadku oznakowania efektywności energetycznej, które można znaleźć na pralkach, lodówkach i innych urządzeniach elektrycznych. 

Konsument może więc obiektywnie porównać opony i uwzględnić tę wiedzę wraz z innymi kryteriami przy podejmowaniu decyzji zakupowej. Poza tymi trzema wartościami podanymi na etykiecie istnieją także inne kryteria istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa i efektywności. Są to m.in. przebieg, skuteczność hamowania na suchej nawierzchni, stabilność podczas jazdy czy możliwość bieżnikowania.

Wet Grip

Jak czytać etykietę?

Przyczepność na mokrej nawierzchni / skuteczność hamowania  

Droga hamowania na mokrej nawierzchni od A (krótka) do G* (długa).

Przyczepność na mokrej nawierzchni jest jedną z najważniejszych właściwości opony z zakresu bezpieczeństwa. Dobra wartość oznacza krótką drogę hamowania na mokrej drodze. Poprawa o jedną klasę oznacza redukcję drogi hamowania od 5 do 10 metrów w przypadku pełnego hamowania z prędkości 80 km/h. W sytuacji awaryjnej liczy się każdy metr, gdyż może on przesądzić o uniknięciu wypadku.

Eu Label Fuel Efficiency

Efektywność paliwowa / opory toczenia

Zużycie paliwa od A (niskie) do G* (wyższe).

Opory toczenia mają znaczny wpływ na zużycie paliwa przez samochód ciężarowy i tym samym odgrywają istotną rolę zarówno z ekonomicznego, jak i ekologicznego punktu widzenia. Wynika to z tego, że niskie zużycie paliwa pozytywnie wpływa na ślad węglowy pojazdu. 

Różnice w zużyciu paliwa pomiędzy dwiema klasami (np. B i C) mogą dochodzić do 3,5 l/100 km.

EU Label Noise

Zewnętrzny hałas toczenia / emisja hałasu

Poziom hałasu od 1 (cicha) do 3 (głośniejsza) fal dźwiękowych.

Hałas toczenia opony ciężarowej jest jednym z elementów hałasu ruchu drogowego i tym samym hałasu środowiskowego. Poza zmierzoną wartością w decybelach etykieta przedstawi poziom hałasu w klasach od jednej do trzech fal dźwiękowych. Trzy fale dźwiękowe oznaczają opony przekraczające limit, który zacznie obowiązywać od 2016 roku. Opony oznaczone dwiema falami dźwiękowymi nie przekraczają tego przyszłego limitu, a te z jedną falą emitują hałas o ponad 3 dB niższy. Zmiana poziomu głośności o 10 dB oznacza dwukrotne zmniejszenie lub zwiększenie głośności.


* G nie jest wykorzystywane

Uniroyal. Marka firmy Continental.

Używamy plików cookie w celu zapewnienia jak największego komfortu korzystania z naszej witryny internetowej. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się więcej lub zmienić ustawienia plików cookie w swojej przeglądarce.